-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

از ديدگاه قرآن آيا كعبه اختصاص به گروه و نژاد خاصي دارد؟
قران كريم، همانطور كه كعبه را اوّلين و با سابقه ترين خانة عبوديت و پرستش مي داند، آن را براي همة جهانيان، محور بندگي نيز مي شناسد و مي فرمايد: «إن أوَّلَ بَيتٍ وُضِِعَ لِلناس لَلَّذي بِبَكَّةَ مُباركا و هُدي لِلعالَمين» حج/29 يعني اوّلين خانه اي كه براي همة مردم وضع شده و هدايت جهانيان را تأمين مي كند كعبه است و هيچ اختصاصي به گروه و نژاد خاصي ندارد و مردم اقليم معيني، از افراد اقليم ديگر به آن سزاوارتر نيستند و مرزهاي جغرافيائي نيز در اين امر همگاني نقش ندارد. از اين رو ملل گوناگون جهان، اعمّ از هندي و فارس و كلداني و يهودي و عرب آن را گرامي مي‎داشتند.(الميزان3/258-363) خداي سبحان در اين باره مي فرمايد: به ياد آور هنگامي كه مكان كعبه را براي ابراهيم خليل (ع ) معيّن كرديم تا مرجع عبادت پرستندگان را فراهم كند و به او گفتيم كه: خانة مرا براي طواف كنندگان و نمازگزاران و راكعان و ساجدان پاكيزه نگه دار و در بين مردم دعوت حج را اعلان كن تا «از هر سو» و «به هر وضع و با هر وسيلة ممكن » از پياده و سواره و از دوز و نزديك، به نداي تو پاسخ دهند و به منظور انجام حج و زيارت كعبه گرد آيند: «وإذ بوَأنا لإبراهيم مكان البيت أن لا تشرِك بي شيئا و طَهِّر بَيتي لِلطّائفين و القائمين و الرُّكَعِِ السُجود و أَذِّن في الناس بالحج يأتوك رِِجالاَ و علي كل ضامرٍ يأتين من كل فَجٍ عميق» حج/26-27

شاهد ديگر بر مطلب مزبور اينكه فرمود: هنگامي كه ما كعبه را مرجع همة مردم و جايگاه امان و آرامش قرار داديم:«وإذا جعلنا البيت مَثابه للناس و أمنا» اين تعبير گرچه به حسب دلالت صريح، مردم اعصار پيشين را شامل نمي شود، ولي با توجه به ذيل آيه كه فرمود:«و اتَخذوا مِن مَقام إبراهيم مُصلي و عهدنا إلي إبراهيم و إسماعيل أن طَهَرا بيتي لِلطّائفين و العاكِفين و الرُّكَع السُجود» بقره/125 روشن مي شود كه نه تنها مردم جهان بعد از نزول قرآن به زيارت كعبه فرا خوانده شده اند، بلكه همه افراد قرون گذشته نيز بايد آهنگ كعبه مي كردند و به زيارت آن مي شتافتند؛ زيرا پيمان الهي نسبت به دو پيامبر بزرگوار و متعهد، يعني ابراهيم و اسماعيل(ع) اين بود كه كعبه را براي زائران و طواف كنندگان و معتكفان و ركوع كنندگان و سجده گزاران پاك و پاكيزه نگه دارند.

: آية الله جوادي آملي
صهباي حج

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.